Totalt antall sidevisninger

lørdag 7. juli 2012

Sommer før og nå


Jeg tror alle som har levd en stund liker å tenke tilbake på  solfylte sommere da vi var barn! Jeg kan nesten ikke klare å huske at det regnet om sommeren da jeg var barn. Mine sommerminner består av fint vær, vi solte oss hele sommerfeiren, og kom brune og fine første skoledag i august. Kanskje hadde vi noen ekstra myggestikk, håret var blitt litt lengre og bleket av sola, noen tenner hadde vi mistet og noen nye tenner hadde vi fått. 
Spenol- og Nivea flasken var tom, og vi hadde badet HELE sommerferien!


Men hva gjorde vi egentlig hvis det regnet i sommerfeirien? 
Mamma og pappa leide hytte i Mandal en sommer da jeg var ti år. Det var ikke rare hytta, men den lå rett ved sjøen, hadde tilgang til to robåter, og lå ved en skog og en strand. Broren min og jeg lekte sammen både ute og inne. Var det dårlig vær, ja da tok vi på oss regntøy og redningsvest og rodde ut med båten. Det var ikke mange åretakene før vi slapp snøret uti. Vi fikk småtorsk, hvitting og flyndre! Kjempegøy! Da vi var fornøyde med dagens fangst rodde vi tilbake inn til brygga og sløyet fisken - det hadde vi lært av pappa. "Enhver fisker med respekt for seg selv renser fisken mens han er ved sjøen," sa pappa! Vi matet måkene med fiskehoder og innvoller, og det var jo også gøy! Mamma og pappa fikk velfortjent alenetid i den lille hytta mens vi var ute og fisket, og vi kom hjem med middagen! Litt våte og kalde på nesa og beina, men veldig fornøyde med oss selv. Det ble mye fisk til middag den sommeren. Både i kjele, panne og stekt i glørne fra bålet.

I hytta ved siden av oss var det en familie fra Danmark. Pappa fortalte meg i ettertid at dansken var fisker av yrke, og hadde med seg familien til Norge hver sommer for å fiske og kose seg. Denne sommeren var han litt fortvilet fordi han ikke hadde fått noe fisk.  Han så jo at vi, både liten og stor, halte opp den ene fisken etter den andre. Han lurte på hva vi agnet med? Pappa fortalte at vi brukte blåskjell, men da ble dansken helt fælen, man kan da ikke bruke så flott sjømat til fiskeagn? Ingen i vår familie spiste blåskjell den gangen, og pappa sa, ja du får velge selv, vil du ha fisk må du bruke blåskjell! 
Og det varte ikke lenge før vi så dansken tuslet ned til båten og rodde utpå. Vi satt alle fire i vinduet og så ut i bukta. Dansken fikk da fisk til slutt - etter å ha agnet med blåskjell!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar